nepal geziverdikAsya Geziverdik Nepal

Nepal Hakkında

Bu yazımızı sosyal çevrenizle paylaşın...

Genel Bilgiler

8.848 metre olan dünyanın en yüksek dağı Everest ve Himalaya dağlarıyla meşhur olan Nepal’e gün gelse de bir daha gitsek diye düşünüyoruz. Nepal’de 30 gün kaldık. Amacımız meydanları görüp gitmek değildi. Kültürlerini, yemeklerini tanımaktı. E bir de yanımızda 4,5 yaşında oğlumuz Atlas olunca gün sayımızı Nepal için fazla tuttuk.

Nepal’e siz de bizim gibi yazın gidecekseniz Muson yağmurlarına dikkat edin. Muson yağmurlarının belli bir saati oluyor. Havasına alışıyorsunuz. Yağışlar genelde öğleden sonra 4-5 civarı 2-3 saatliğine yağıyor. Bir de gece boyu sabaha kadar neredeyse hiç durmuyor. Hava bir hafta yağışlı olursa bir hafta açık oluyor. Hatta biz Nepal’deyken sel bile oldu. 2019 temmuz Nepal sel felaketi diye internette birkaç haber araştırması yapabilirsiniz. Amacım sizi korkutmak değil, gezmeye çıktığınızda yanınızda hava açık bile olsa şemsiye bulundurmanız gerekebilir. Türkiye’den giderken yanımıza yağmurluklarımızı koymuştum. Ama bazen o kadar çok şiddetli yağmurlar oldu ki Katmandu’dan uzun yağmurluklar almak zorunda kaldık. Göle veya nehire tekneyle ya da kanoyla çıkma durumunuz yağmura bağlı.

Katmandu Vadisi’nde 3 önemli şehir bulunuyor. Bunlar başkent Katmandu, Patan ve Bhaktapur. Bu şehirlerde kraliyet ailelerinin saraylarını görebileceğiniz meydanlar var. Bu meydanlara giriş yabancılara 10$. Şehirde nereleri gezdiğimizi söylerken meydanlara girişi ayrıntılı yazacağım.

Nepal’in para birimi Nepal Rupisi.

Bizden 2 saat 40 dakika ilerideler. Türkiye’de eskiden kış ve yaz saati uygulaması varken bu saat değişiklik gösteriyordu. Bazı kaynaklarda 3 saat 40 dakika şeklinde yazılmış ama artık bizim saatimiz değişmiyor.

Nepal için vizeyi havaalanından alıyorsunuz. 15 gün için 25$, 30 gün için 40$ ödüyorsunuz. Biz kişi başı 40$’a vize aldık. Atlas için ayrı bir gişeye girdik ve ücret ödemedik. 6 yaşın altındaki çocuklar için ücretsiz.

Nepal’de gezerken yaşlı, genç, çoluk çocuk herkesin yere tükürdüğünü göreceksiniz. Bu duruma alışamadık. Ama şu şekilde kendimize kabul ettirdik. Özellikle Katmandu’nun havası cidden çok kötü. Maske takmadan dolaşmak, taksiye/otobüse binmek çok zor. Bu kötü hava koşulları boğazda kirliliğe neden oluyor. Evet biz tükürmedik. Tükürmeden de yaşanabiliyor ama gelenek gibi bir şey onlarda. Nepalli kimse garipsemiyor.

Nepal’de tatil günleri Cuma öğeleden sonra ve tam gün Cumartesi. Pazar günü haftanın ilk günü. İşin/okulun başladığı gün. Bizdeki gibi okulların yaz tatili yok. Yıl içerisinde kışın 15 günlük bir tatilleri oluyor sadece. Yazın okul devam ediyor.

Himalayaları görmeyi düşünüyorsanız yaz aylarında görmeniz oldukça güç. Biz yazın gittiğimiz için, uzaktan sadece 1 kez sabahın erken bir saatinde 5 dakika anca görebildik. Dağların önünde hep bulut kümeleri var. Sonbahar ve ilkbahar ayları himalayalarda trekking yapmak için çok uygun aylar.

Nepal’de Yemekler ve İçecekler

Nepal’de her yerde göreceğiniz yerel yemeklerin başında Mo-Mo var. Bizim mantılara benziyor ama daha büyük. Etli, sebzeli, tavuklu çeşitleri ve ayrıca haşlama – kızarmış seçenekleri var. Fiyatı seçtiğiniz çeşide göre değişse de mekanlara göre ortalama 1-3$ arasında yiyebileceğiniz bir yemek.

Geleneksel yemeklerinden Dal – Bhat var. Bir tabağın içine haşlanmış pirinç, mercimek çorbası ve baharatlı sebzeleri karıştırarak yedikleri bir çeşit yemek. Nepal’de yemekler acılı. Acısız deseniz bile biraz acılı geliyor.

Kahvaltıda, öğle ve akşam yemeklerinde de hep pirinç yiyorlar. Kültürlerinde sütlü çay önemli. Kız isteme olaylarında bizde nasıl Türk kahvesi varsa onlarda da çay muhabbeti var. Çay  isteyip istemediğinizi soracaklarında sütlü mü sütsüz mü diye sorarlar. Bizim gibi çayı şekersiz içenlerdenseniz ayrıca şekersiz diye eklemeniz gerekiyor. Çünkü çayları varsayılan hep şekerli geliyor.

Nepal’de kahve/çay içebileceğiniz meşhur mekanlardan birisi Himalayan Java Coffee.

İçeceklerden bir de Nepal versiyonu lassi var. Lassi’nin sade, muzlu ve meyveli olmak üzere 3 çeşidi var.

Ekmek olarak Chapati’yi düşünebilirsiniz. Bir nevi lavaşın küçüğü gibi.

Alu Paratha da krep gibi ama içerisine haşlanmış patates koyulup merdaneyle açılıyor ve o şekilde pişiriliyor.

Panipuri dedikleri yemeği birçok sokak satıcısında görebilirsiniz.

Yak eti, keçi eti ve bufalo etinin tadına bakabilirsiniz. Hepsinden yedik. Hatta bufalo etinden köfte de yaptık 🙂 Yak hayvanının sütüne de kullanıyorlar. Yak peynirleri de var. Fiyatları biraz yüksek ama tadına bakmaya değer.

Çin yemeklerinden Chow mein’i de birçok yerde görürsünüz. Sebzeli noddle. Momo’dan sonra favorim Chow mein oldu.

Fast foodçularda vejetaryen hamburgeri de görürsünüz. Tavsiye ederim. İçerisine mücver koyuyorlar.

Bir çeşit hamur tatlısı olan Yomari’yi Patan’ı gezerken görebilirsiniz. Yomari’nin çeşitleri var. İç malzemeleri değişiyor. Siyah ve beyaz olanın tadına baktık. Beyazı daha çok sevdik.

Nepal’de yemek siparişi verdiğinizde en az yarım saat beklemeniz gerektiğini lütfen unutmayın. Yemekler siz siparişi verdikten sonra hazırlanır. Pirinci siz sipariş verdikten sonra düdüklüde haşlarlar. Hatta bir gün sebzeli pilav ile chow mein söylemiştik. Malzemeleri alıp geldiler öyle başladılar yemek yapmaya 🙂

Su olarak hazır içme suyunu kullanın. Suları temiz değil. Hatta diş fırçalarken de hazır su kullanın. Hazır suların fiyatları 1,5 litre 40 rupi, 1 litre 25-30 rupi.

Yemek fotoğrafları için

Hediyelikler

Nepal hediye olarak çok seçenek sunar. En ilgi çekici hediyesi tibet çanaklarıdır. Bu çanakların 2-3-5-7 metal karışımları var. Bu metal karışımına göre boyları aynı bile olsa ağırlıkları değişir. Her birinin sesi farklıdır.

Kaşmir ve yak tüyünden şalların birçok boyu ve çeşidi var. Ayrıca kenevirden üretilen yerel çantaları da Katmandu’da Thamel çevresinde görebilirsiniz.

Nepal tişörtleri, yak hayvanlarıyla ilgili çocuk kitapları, tütsüler, himalaya tuzları, yerel kıyafetler, himalayalarla ilgili poster, magnet, masala ve ilam çayı alınabilecek diğer hediyelik eşyalar arasındadır.

Nepal’de Trafik

Pokhara – Katmandu arası 200 km ve 10 saatte geldik. Tek gidiş – tek geliş. Yollar virajlı. Şeridinizde bir kamyon bozulduğunda arkasında sıra birikiyor. Saatlerce bekleyebiliyorsunuz. Kimsede telaş, sinir yok. Katmandu – Chitwan arası da 150 km ve 7 saatte gittik. Süspansiyonlu otobüse denk gelirseniz şanslısınız. Chitwan’a giderken bildiğiniz at üstünde gidiyormuşsunuz gibi zıplaya zıplaya gittik. Şehir merkezlerinde motosikletler çok çok fazla. Kimse kimseye yol vermiyor. Kaldırımlar Katmandu’da yok denecek kadar az. Yollar delik deşik. Ama insanları samimi ve iyiler. Çocuk ağlaması neredeyse duymadık desek yeridir. Yetişkini, çocuğu çok sakin insanlar.

Bu arada Nepal’de trafik ışıkları yok. Önemli kavşaklarda trafik polisi var. Bazen polis 10-15 dakika sizi bekletebiliyor.

Nepal’de Gezdiğimiz Şehirler

Katmandu, Patan, Bhaktapur, Nagarkot, Bharatpur (Chitwan National Park), Pokhara, Sarangkot.

Lumbini Buda’nın doğduğu şehir. Yazın sıcaklık Lumbini taraflarında çok arttığı için oraya uğramadan Chitwan’dan direkt Pokhara’ya geçtik.

Ahh Nepal ne iyi geldin bize.

Bu gezilerimiz de ilginizi çekebilir

One Thought to "Nepal Hakkında"

1. Görkem AKSÜZEK

Çok aydınlatıcı bilgilerle okuyucularınızı aydınlattığınız için teşekkürler.