gürcistan borjomiAsya Geziverdik Gürcistan

Gürcistan Hakkında

Bu yazımızı sosyal çevrenizle paylaşın...

Gürcistan’ı 12 gün boyunca kendi aracımızla gezdik. Gürcistan’a girişimizi Hopa üzerinden Sarp sınır kapısından Batum’a yaptık. Batum’dan sonra da Mestia, Borjomi, başkent Tiflis’i gezip, sonrasında da Ardahan Türkgözü çıkış kapısını kullandık.

Kendi aracımızla gezdiğimiz Gürcistan rotamız

Bu yazımızda Gürcistan’a giriş-çıkış sınır kapılarında yaşadıklarımızı, Gürcistan’da araç kullanmak, araç sigortası, yediğimiz trafik cezası, konaklama, yeme-içme ve genel bilgiler olacak.

Sarp Sınır Kapısı’nı kullanmadan 1 gün önce arabamızda (renault modus) far, fren, sinyal ışık kontrollerini yaptık. Hopa çarşıda para çevirme işlemlerini yaptık. Batum’a göre biraz daha uygundu.

Sabah kahvaltıdan sonra Hopa merkeze yakın olan Sarp Sınır Kapısı’na geldik. Hemen geçeriz diye düşündüğümüz sınır kapısında 3 saat bekledik. Bu bekleyişi Türk tarafında yaptık. Türk kapısından çıkınca Gürcü tarafında geçmek kolay oldu, beklemedik desek yeridir.

Sarp Sınır Kapısı Diyalogları

• Sarp Sınır Kapısı’nda eski kimliklerle geçmek istedik (Temmuz sonu-2018). Birimizin kimliğinin kenarları yıpranmış diye almadılar. Yanımızda pasaportumuz olduğu için hemen onları verdik. Yeni çipli kimliklerle geçişinizi yapabiliyorsunuz. Son bilgilere göre eski kimlik yerine çipli kimlikleri kabul ediyorlar (Ocak 2019).
  • Yurtdışı çıkış harcını kapıda ödedik.
  • Eski kimlik haricinde Türk kısmında yaşadığımız bir diğer sorun da Atlas’ın pasaportta 40 günlük fotoğrafı var. Polis, bu fotoğrafla 3,5 yaşındaki halini benzetememiş. Aklımızda deli düşünceler var 🙂 Onur’un cevabı şu oldu: “Pasaporttaki fotoğrafa gerek yok, bi çocuğa bakın bir de bana” 😀 Bu kısımla ilgili aklınıza gelecek şeyler olur, yorum kısmına yazın, bekliyoruz 🙂
  • Gürcü kısmına geçtiğimizde arabanın farlarını yapmamızı istediler, ışıklarını kontrol ettiler. İyi ki 1 gün önceden değiştirmişiz dedik.
  • Hepimiz araç ile geçtik. 1 kişi araçla, diğerleri yaya geçişi yapmadık. Arabamız ağzına kadar doluydu kamp malzemeleri vb. Sadece bagaj açtırdılar, göz ucu ile bakıp birkaç soru sordular. Ne yapacaksınız, nereleri gezeceksiniz gibi. Çocuklu aile olunca çok üzerinde durmadılar diye düşünüyoruz.
  • Gelelim araçla geçenlerin yapması gereken araç sigortası konusuna. Araç sigortasını mutlaka yaptırmanız gerekiyor çünkü Gürcü polisleri yabancı araçları özellikle durdurup sigorta kontrolü yapıyorlar. Cezası büyük. Araç sigortasını Hopa’da yaptırmak Gürcistan’a göre daha pahalı. O yüzden Gürcistan’da yaptırmanız daha iyi. Sınır kapısı geçişinde Gürcü tarafı bir broşür veriyor. Bu broşürün üstünde adres ve fiyatlar var. Sınır Kapısını geçer geçmez ağaçların altında birçok sigorta şirketi bulursunuz, zaten sizi durdururcasına yolunuza çıkıp sigorta diye bağırıyorlar. Burada fiyat sorduk hepsinden de 35 GEL fiyat aldık (Temmuz sonu-2018). Gürcü polislerin verdiği broşürde yazan adresi önceden yüklediğimiz çevrimdışı haritalarda aratıp oraya yol tarifi aldık ki tarifi çok kolay. Sınır kapısını geçtikten sonra dümdüz anayolu 6-7 km takip ettiğinizde tır parkının orada devletin resmi kurumu 30 GEL’e yapıyor.

Benzin, LPG ve mazot fiyatlarından bahsedecek olursak, Gürcistan’da LPG ile gezmeyi unutun. Sadece Batum’un girişinde ve birkaç yerinde güvenilir (Shell, Lukoil…) var. Onların haricinde ülkede 12 gün boyunca CNG – Doğalgaz gördük. Tiflis’e giderken LPG diye yazan bir yerde durduk evet vardı ama su varili gibi bir şeyin içinde pek güvenilir gelmediği için hep benzinle gezdik. Benzin ve mazot fiyatları da efsane şekilde ucuz değildi. Hemen bir örnek için fotoğraf paylaşıyorum yorumu siz yapın.

Fotoğrafın çekildiği tarih: 24 Temmuz 2018. O zamanın tarihiyle 1 GEL = 2₺ ediyor. Süper benzin 2.65 GEL yani 2.65 GEL x 2= 5.30₺ ediyor. O gün TR’de benzin fiyatı şöyle: 6.5₺

Gürcistan’ın para birimi Lari olarak okunuyor, GEL olarak yazılıyor. Ülkeye giriş yaptığımızda 1 Lari =2₺ ederken 10 gün sonra vaziyet şöyleydi 1 Lari = 2,5₺. Yeme-içme konusuna gelirsek, fiyatlar TR’dekilerle hemen hemen aynı çünkü onların parası bize göre daha değerli. Tiflis’te içtiğimiz kahve 4-5 Lariydi (TR fiyatıyla aynı nerdeyse 9-10₺)

Telefon, elektronik bize göre 1000₺ fark edecek şekilde daha uygun (Temmuz -2018).

Et, içki bize göre çok çok uygundu. Mesela Temmuz 2018 tarihinde bizde kıymanın kilosu 50-60₺ iken orada 14-16 Lari (yaklaşık 30₺) arasında değişiyor.

Çocuk olduğu için genelde her gün süt, oyuncak yumurta vb. market alışverişi yaptık. Bu tarz ürünlerde yerel markalar yok, çoğu dışarıdan geliyor (Türkiye, Avrupa vb.) o yüzden fıyatları yüksekti. Süt, peynir, kinder sürpriz yumurta vb. Türkiye’de daha uygun.

Türkiye’de olduğu gibi trafikte polis önünüzü kesmiyor. Sizi durdurmak istiyorsa arkadan sizi takip edip, siren çalıyor. Siz müsait bir yerde kenara çekiyorsunuz. 12 gün içinde en az 20 kez polis kontrolüne girmişizdir. Özellikle Tiflis’te ve sınır kapılarına yakın yerleşim yerlerinde. 1 kez de ceza yedik ama ödemedik. Yolun gidişinin tersine park etmişiz diye polis 10 Lari ceza yazdı. Bankaya ödeyebiliyorduk ama vakit ayıramadık. Sınır kapısında öderiz dedik, onda da gece geçince polis illa yatırın geçin demedi, çok rahat bir şekilde geçtik.

Türkgözü Sınır Kapısı Diyalogları

• Geçişimiz gece yarısı olduğu için sıra beklemeden geçtik.
  • Türk tarafında aracı aramadan önce binanın içine girip bir kağıt imzalatıyorlar. Bu kağıtta özetle şu yazıyor: “aracımda herhangi bir şey bulunmamaktadır, çıktığı durumda yasal işlem yapılmasına izin veriyorum” gibi. Biz fazla içkiyle dönmedik ama dönebilirmişiz 😀 Tabi tamamen risk alıyorsunuz. Polise imzaladığım kağıdı verdim, Atlas uyuyordu. Araçta bir şey var mı dedi, yok valla dedik. O sırada Atlas uyandı, polis Atlas’ı sevdi, geçişimizi arama olmadan yaptık. Ama dediğim gibi tamamen şans meselesi.

Gürcistan’da konaklama, önceden ayırırsanız Türkiye’ye göre çok daha uyguna bulursunuz. Biz konaklama için genelde Couchsurfing ve çadır kullandık ama Batum’da ve Tiflis’te 1 gece hostelde kaldık. Aracımız var diye şehir merkezine biraz uzakta son dakikada gittiğimiz hostellerde bile kişi başı 10 Lari ödedik.

Couchsurfing ile kalacak yer bulma konusunda Gürcistan’da çok zorlandık. Aile olduğumuz için evlerde genelde 1 kişilik yer vardı. O yüzden şansımız pek olmadı.

Gürcistan’da gezdiğimiz yerleri ayrıntısıyla ayrıca yazdık. Aklınıza gelen sorular olursa, sayfanın altında bulunan formu kullanabilirsiniz. Hem gözden kaçırılan bir yer varsa eklemiş oluruz.

Gezentilikle kalın.

Bu gezilerimiz de ilginizi çekebilir