tebriz iranAsya Geziverdik İran

İran Hakkında

Bu yazımızı sosyal çevrenizle paylaşın...

Dışarıya kapalı olan bir ülkede 24 gün geçirdik. Kültür gezisi düşünüyorsanız kesinlikle İran’ı görmelisiniz. Yalnız müze/cami vb. girişlerinde turist olduğunuzu anlıyorlar. Fiyat İranlı veya turist olmanıza göre değişiyor. İranlılar 2 TL öderken, turistler kimi yerde 15 TL kimi yerde 20 TL ödemek durumunda kalıyorlar. Bizi birçok durumda yanımızdaki İranlı arkadaşlarımız kurtardı. Bizim için bilet aldılar çünkü her gün kişi başı ortalama 80 TL civarı müze/cami girişini bütçemiz kaldırmazdı. Bizdeki müze kart gibi bir uygulamaları yok maalesef. Ülkenin kuzeyinde Azeriler çok fazla olduğu için müze girişlerinde bizim yabancı olduğumuzu anlamadılar. Ama ülkenin güneyine doğru indikçe Farslı nüfusu artığı için turist olduğumuz hemen anlaşılıyordu.

İran’da hiç bir otelde, hostelde kalmadık desek yalan olmaz. 24 gün boyunca Couchsurfing kullanarak konaklamamızı sağladık. İran’a gittiğinizde sizi ağırlamak isteyen birçok kişiye denk gelebilirsiniz. İranlı arkadaşlarımız istediği için Yazd’de üniversite hocalarının hostelinde sadece 1 gün kaldık. Ama Yazd’deki 2.günde dayanamayıp tekrar Couchsurfing yaptık. Ayrıca İran’da çadır kurabileceğiniz parklar mevcut. Gezerken birçok çadır gördük.

İran yemekleri tahmin ettiğiniz üzere et ağırlıklı. Türkiye’ye gelmiş kişilerin kahvaltısı bizim kahvaltılar gibi olabiliyor (zeytin, peynir vb. bol çeşitlilik). Onların kahvaltısında genelde bal, tereyağ, kaymak, ceviz gibi tatlının daha yoğun bulunduğu ve lavaş ekmeğiyle  yapılan kahvaltılara denk geldik. Dışarıdaki yemek fiyatları İzmir’le hemen hemen aynıydı. Pirinçleri farklı ve pilavı pişirme yöntemleri de farklı olduğu için pilavların lezzeti farklı geliyor. Beğenmek ya da beğenmemek bireysel farklılıklara bağlı sonuçta. Çay kültürleri var ancak Türk kahvesini bizdeki gibi fincanda sunan bir yer bulamadık. Her yemekte bolca safran göreceksiniz. Safranı çok kullanıyorlar. Çayın içerisine bile safran koyuyorlar. Meşhed taraflarında üretiliyormuş. İran’daki lokantaların/restoranların fiyatı bizdekilerle hemen hemen aynı ama porsiyonları bize göre çok daha büyük. 1,5 söyleyip 2 kişi rahatça yiyebilir.

Ülkede yakıt  çok ucuz 🙂 ancak arabalar pahalı ve modelleri kısıtlı. Amerikan ve bir çok avrupa modelleri yok veya yasak. Genelde kendi üretimleri olan modelleri veya Renault, Peugeot vb. bir kaç markanın ortaklık üzerine üretilen modelleri ve Çin, Kore menşeili modelleri görüyorsunuz.

İran’da asıl merak edilen konunun başında kapalılık geliyor. İran dönüşü bir çok kişiden duyduğumuz sorular “E başını nasıl kapattın?” “Hiç uyarmadılar mı sizi” gibi sorulardı. Bilinenin aksine köşe başlarında bekleyen ahlak polisleri yok artık bir kere. Bizdeki gibi bir türban takma yöntemi de yok. Sadece başına bir şal atıveriyorsun. Yani ben öyle yaptım. Onur da şort ve askılı tişört giyemedi ülke kuralı gereği. Atlas’ı kucağıma aldığımda baş örtüsünü çekiştirip durduğu zamanlarda başım açık ama omuzlarımda örtü kalacak şekilde çarşılarda dolaştığım oldu. Bir kişi de dönüp baş örtünü düzelt demedi. Arabanın içinde başım hep açık durdum. Polisler kaç defa bu şekilde gördüler. Önceden anlatıldığı gibi katı bir ülke görmedik, tam aksine çok çok çok misafirperverler. Evlerinde kaldığımız insanların başında örtü olmasına rağmen ben evde örtüsüz dolaştım. Onların yaşam biçimi olmuş ama onlar gibi olmayanlara saygı duyuyorlar. Yaşadıklarımızı ayrıntılı bir şekilde sayfalarda yazacağız. Burada sadece genel bilgi veriyoruz.

İran’a geldiğinizde kredi kartları (visa/master card) geçerli değil. Hiç bir şekilde kullanamıyorsunuz. Ülkenin politikası gereği yasak Amerika ürünleri.  Ama amerikan dolarını İran Riyaline çevirebiliyorsunuz 🙂 Mesela starbukcs, dominos, burger king, mc donalds tarzı hemen hemen her ülkede bulabileceğimiz restorant/kafeler yasak. O yüzden yanımızda dolar ve altın aldık. Paramız bitince kredi kartı kullanamayacağımıza göre altın bozarız dedik. Ayrıca change ofis bulmakta bizim için zor oldu, çok fazla yok . Çünkü ülke olarak turistin fazla geldiği bir ülke değil.

İran’da sim kart almak çok uğraştırıcı. Alsanızda birçok siteye giremiyorsunuz. Vpn programlarını isterseniz kullanabilirsiniz.

Petrol ve doğalgazı ülkede üretiyorlar o yüzden inanılmaz ucuz. Benzin temmuz-ağustos fiyatıyla 80 kuruş, doğalgaz 40 kuruş. İran’ın baş örtüsü konusunda değil de trafiği konusunda uyaralım. Feci şekilde berbat bir trafik anlayışları var maalesef. Mesela 3 şeritli yolda yan yana 7 araba saydı bu gözler. Şerit mantığı yok, her an her yerden araba gelip size çarpabilir.

Tavsiyyemiz, Farsça rakamları öğrenin. Bazı kafelerde, restorantlarda Farsça menüyle İngilizce yazılan menünün fiyatları farklı olabiliyor. Bu durumu fark ettiğinizde hesap öderken “İrani Hesabi” demeniz yeterli.

Kıyafetler bize göre daha pahalı. Bebek ürünleri (bez, ıslak mendil, pişik kremi vb.) bizdekilere yakın fiyatları vardı. Telefonlar bize göre 800-1000 TL daha ucuz.

İran’ı çöl bilirdik bizim karadeniz gibi yeşillikler görünce gözlerimize inanamadık. Ülkenin kuzeyi yemyeşil.

İran’a girişimizi Bilesuvar kara sınırından yaptık. Saatlerce bekledik. Çıkışımızı da Tahran havaalanından yaptık. Yine saatlerce bekledik. Saatlerinizi hesaplarken dikkatli olun.

Tahran metrosunu görmelisiniz, özellikle sabah saatlerinde işe gitme vakitlerinde. İzdahamı biz gördük. İlk metroya binmedik, gözümüz almadı. Bu arada tek bayanların girebileceği vagonlar bulunuyor. Otobüslerde de metroda da bayanların yeri ayrı. Bayanların yanına erkek binemiyor ama bizim gibi eş şeklinde gezenler için düşünmüşler. Bayanlar erkek tarafına geçebiliyor. Bütün durumlarda erkek tarafındaki tek bayan oldum 🙂 Taksi için Snapp uygulamasını indirebilirsiniz, fiyat anlamında epey kolaylık sağlıyor. Uygulamayı kullanamadığınız durumlarda pazarlık edin, fazla söyleyebiliyorlar. Biz genelde Snapp ile taksi çağırdık. Hatta Azeri şoför denk gelirse ücretini almak istemediği zorla verdiğimiz oldu.

Son olarak İran’ın para birimi Riyal. Bol sıfırlı paraları var. Halk bir şey alırken/satarken paradan bir sıfır atarak Tümen’e çevirip o şekilde harcama yapıyor. Tümen’de daha az sıfır bulunduğu için işlem yapması daha kolay.

Yazımızı sabırla okuduysanız değerli yorumlarınızı bizimle paylaşabilir, kendimizi geliştirme anlamında bize bir fırsat yaratmış olursunuz. Sevgilerle

Bu gezilerimiz de ilginizi çekebilir